Søk

logo

Meny

Miljøferjene klare til å plugges inn

FosenNamsos Sjø har overtatt begge de to nye plug-in hybridferjene som skal settes inn i sambandet Flakk – Rørvik. MF Lagatun ble overtatt i går torsdag 29. november og MF Munken i dag fredag 30. november. Så snart været tillater det vil ferjene sette kurs for Trondheim hvor den siste klargjøringen og opplæring av mannskapene skal gjøres. Begge ferjene skal settes inn i ordinær drift fra 1. januar 2019.

MF Munken overtas av FosenNamsos Sjø AS v/ prosjektleder Joachim Ofstad Ness
MF Munken overtas av FosenNamsos Sjø AS v/ prosjektleder Joachim Ofstad Ness

 

Miljømessig får ferjene den aller beste løsningen. – Sambandet får Norges kraftigste ladestasjoner på begge sider, noe som betyr at mesteparten av energien som kreves for å drive fergene kommer fra strømnettet. Energien som på kort tid skal overføres til batteriene, overgår tidligere løsninger, sier administrerende direktør i FosenNamsos Sjø, Grete Fuglem Tennås. Dette er et teknologisk vendepunkt innen norsk ferjedrift, og rederiet er stolt over å ha på plass nye batteridrevne ferjer.

 

Hybrid-løsning.

Årlig skal ferjene trafikkere sambandet 27.000 ganger, og i et så trafikkert samband er tiden ved ferjeleiet kort. – Med bare 4-5 minutter ved kai, vil det i noen tilfeller være krevende å få overført tilstrekkelig med energi. – Vi har derfor mulighet til å lade batteriene ombord med moderne lavutslipps diesel-aggregat. – Disse har også mulighet til å gå på biodiesel, som gir enda høyere miljøgevinst.

 

Superlading av batterier.

Anlegget leverer 4,5 megawatt, mens en hurtiglader for el-bil leverer 0,12 megawatt. – Vi er veldig glade for at AtB og Trøndelag fylkeskommune har lagt til rette med god infrastruktur på land. – Det viser at fylkeskommunen satser seriøst i arbeidet med det grønne skiftet, og innfrir myndighetenes ambisiøse mål om lav- og nullutslipp innen ferjedrift, sier hun.

 

Energieffektiv overfart.

Ferjene er utstyrt med navigasjonssystemet Autocrossing fra Rolls-Royce. Systemet bidrar til lavere energiforbruk gjennom å analysere data fra radar, kompass, GPS og vindmåler. Systemet sørger så for at akselerasjon, pådrag og seilingskurs til enhver tid blir optimal. Kapteinen må selv overta navigasjonene til og fra kai.

 

Panorama.

FosenNamsos Sjø har også gått ut over anbudskravene og blant annet valgt å bygge en 360 graders panoramasalong over bildekket. – Tilbudet til passasjerene og særlig pendlerne blir dermed godt tatt vare på, og vi ønsker å gjøre overfarten så attraktiv som mulig, sier hun. Salongen har sitteplasser til 390 passasjerer, noe som er langt utover kravene fra Sjøfartsdirektoratet.

 

 

Sikkerhet på bildekk.

For å unngå sjøsprut på bildekket, har ferjene et spesialdesignet sprutvisir som dekker mer enn 3 meter over bildekket. Fartøyenes maskinkraft gjør det mulig å betjene sambandet i de aller fleste værforhold. For gående og bevegelseshemmede, er det en egen gangsone uten hindringer på 1,2 meter fra baug til baug for enkel adkomst til fergenes fasiliteter.

 

Designet og utrustet i Norge.

Ferjene er designet av Multi Maritime og utrustet ved Myklebust Verft i Gursken.  Med byggingen av disse fartøyene har Myklebust Verft og deres underleverandører levert et produkt som miljømessig har de aller nyeste og beste løsningene, sier daglig leder Inge-Jonny Hide i Myklebust Verft.

 

Faktaopplysninger om MF Lagatun og MF Munken kan du lese her.

 

FosenNamsos Sjø seiler på kontrakt med AtB.

FNS vant anbudet for strekningen Flakk-Rørvik med oppstart 1. januar 2019, og har operatøransvar for strekningen på kontrakt med AtB som oppdragsgiver. Ruteinformasjon og øvrig informasjon for sambandet er tilgjengelig på atb.no.